הגברת ההשקעה בחינוך בישראל
השתלמויות מורים הן דבר מתבקש, כמו כל איש מקצוע גם למורה חשוב להרחיב את הידע שלו ואת רמת השליטה שלו בתחומים השונים. ההשתלמויות נחלקות לתחומים: חינוך מיוחד, pdd, לימודי יהדות, מחשבים, לימודי שפה, מיומנויות תקשורת, התמחות של סטאז', ועוד. התוכניות מתאפיינות בשמירה על העדכניות, והתאמת ההדרכה לתנאים היום שבהם מורים צריכים ללמד.
ההוראה היא אינה מקצוע פשוט, ללמד כיתה של 40 תלמידים, כאשר לכל אחד יש את הקצב שלו ובנוסף ישנם תלמידים שיש להם בעיות קשב או הפרעות למידה אחרות זהו אתגר. לכן חשוב לקבל את ההכשרה המתאימה.
איזה סוג של ידע רוכשים בהשתלמויות מורים?
הלימודים כוללים שני מאפיינים מרכזיים: ידע שימושי – כלים שניתנים באופן ישיר למורה.
מסוגלות עצמית – ברגע שהמורה מאמין בעצמו יותר הוא מפתח קישורים וכלים חדשים משלו.
השתלמויות מורים מזמינות לשתף האחד בידע של שני ולפתוח ערוץ תקשורת חשוב שבו יעבור מידע רב ערך. כמו בכל מקצוע הידע טמון לא רק בלמודים האקדמיים אלה גם בניסיון. ישנן השתלמויות שהינן אזוריות בהן חולקים מורים מבתי ספר שונים את המידע, ויש כאלו בית ספריות פנימיות – בין המורים באותו בית ספר והיעד הוא לגבש צוות חזק יותר.
משרד החינוך צריך להשקיע בהשתלמויות מורים, לא יזיק אם נחשוב קצת יותר על העתיד שלנו. מערכת החינוך היום עדיין בבעיה של כיתות ענקיות שבהן המורה חסר אונים. בסוף הכול שאלה של תקציב, ברגע שיקדישו תקציב יותר גדול אפשר יהיה לעשות יותר השתלמויות, להקטין את הכיתות, להעלות את שכר המורים ,לשפר את המתקנים בהם לומדים ואת הציוד. זה לא סוד שהיום נוצרת מערכת חינוך פרטית במקביל לציבורית. גם במערכת הציבורית ישנם איזורים שבהם ההורים "עוזרים" לבית ספר על ידי תרומה. כך שיש פתאום מחשבים חדשים, אולם ספורט וכו'.
המצב הכלכלי במדינה השתפר אבל אי השוויון בין עשירים לעניים נמצא במגמת עליה. צריך להשקיע בחינוך כדי לעודד את השוויון במדינה.
איל אלדר